EnglishHungarian

ANAHITA ISTENNŐ

Honnan kapta a nevét az iskola? Egy reggelen 2007. augusztusában érkezett egy álom, nyissam meg a központot, és a neve legyen Anahita, az Istennő után, akiről évekkel korábban hallottam és megérintett. A jóga világában valójában egy szanszkrit istennő neve lett volna kézenfekvő,  azonban akkor és ott felajánlottam neki, hogy vezessen. Azóta együtt megyünk, Anahita által vezetve. 

Ismerjétek meg Őt, Ardvi Sura Anahitát! 

Anahita a termékenység, a víz, az egészség, a gyógyítás és a bölcsesség ókori perzsa istennője. Anahita, az “életet adó” tulajdonsága mellett összefüggésbe hozható még az ókori perzsa hadviseléssel is, a katonák hozzá imádkoztak túlélésért csata előtt.

Ardvi Sura Anahitaként is ismerik, más néven Anahid, Anahit vagy Anaitis. Anahita az egyik legnépszerűbb és legszélesebb körben tisztelt istenségek közé tartozott a korai Iráni vallásban a Kr.e. 8. Század körüli időkben, aki még túlélte Zoroaszter (Kr.e. 1500-1000) próféta vallási reformjait is, az egy istenség, Ahura Mazda kifejeződéseként, amely felváltotta korábban ismert isteni mivoltát. 

Összefüggésbe hozható még az ókori civilizációk olyan hatalommal bíró istennőivel is mint a hindu hagyományból SaraswatiInanna / Ishtar Mezopotámiából, Sauska a hurri-hettitáktól, Astarte a föníciaiaktól, Afrodité a görögöktől, Vénusz a rómaiaktól.

Minden perzsa istennő közül neki emelték a legtöbb templomot és szentélyt, még a Zoroasztrizmus megérkezését követően is, amely letette a monoteizmus alapjait a régióban. Az emberek egészen a Szaszanidák Birodalmának bukásáig, a muszlim arabok megjelenéséig, I.sz. 651.-ig hódolatukat fejezték ki előtte.

Mindezeket követően Bibi Sahrbanu neve alatt kezdték el tisztelni, aki a legendás Síta iszlám hős, mártír Husayn ibn Ali özvegye volt (aki a Karbala csatában esett el Isz. 680-ban), egyébiránt ennek megemlékezésére rendezik meg napjainkban az Ashura fesztivált. 

Az Anahita szentélyek akár Bibi Sahrbanu vagy más név alatt szerepelnek azóta is, amelyeket zarándokok napjainkban is látogatnak. 

Anahita és a hindu Saraswati, a tudás, a tanulás, a zene és a bölcsesség istennője valószínűsíthetően ugyanazok az istenségek voltak. 

Anahita valószínűleg több féle formában létezett a Krisztus előtti 3. Évezredben, amikor az ókori perzsa vallás kialakulóban volt a régióban, a nagy Iráni Birodalom területén, amely a Kaukázustól egészen Közép-, Dél- és Kelet-Ázsiáig terjedt.

Ők voltak az Indoiráni népek (árják), akik egy nagyobb népvándorlás részeként végülis Perzsiában és Észak-Indiában telepedtek le ebben az időben, Anahitát és Saraswatit pedig a tudás, a tanulás, a zene és a bölcsesség istennőjeként tiszteltek mindkét területen. 

Az indoiráni népek a vallási hitrendszerüket a fény és a jóság valamint a káosz, a sötétség és a gonosz közötti kozmikus összecsapásra vezetik vissza. 

A pantheonjukban helyet kapó isteneket a fő istenség, az univerzum ura, Ahura Mazda teremtette,  azért, hogy segítsen az embereknek és viszonozza a szívességet a követőinek és a többi istennek. Ahura Mazda elutasítja az ellenségének, a démonok és gonosz lelkek vezetőjének Angra Mainyu -nak (Ahrimannak) a hazugságait. 

Ahura Mazda volt az első, nem teremtett istenség, aki a káoszból a következő hét lépcsőn keresztül teremtett rendet: ég, víz, föld, növények, állatok, emberi lények, és a tűz. 

A tűz megteremtése után Ahura Mazda saját lényéből hozta létre az isteneket, amely a gyermekeivé tette őket, bár nem mindegyikőjüket nevezik akként. Anahita személyét különleges tisztelet övezte, azáltal, hogy egyértelműen, tisztán, Ahura Mazda lányaként ismerték el, és azonosították.  

Szorosan összefüggésbe hozták Mithrával, a szövetség, a szerződések és a felkelő nap istenével, aki támogatja a kegyességet és a megfelelő kapcsolatokat a többi istennel. 

Anahita fontos szerepet töltött be a vallásos odaadás tekintetében is, mint a bölcsesség, és az életet adó víz istennője. 

Minthra mindig a legnépszerűbb istenségek között foglalt helyet a perzsák körében, azonban Anahitának minden más istennél több szentélyt és templomot emeltek. 

Természetes, hogy sok vallás az élet forrását és a termékenységet női formában képzeli el. Perzsiában Ardvi Sura Anahita, a Föld összes, szennyeződésektől mentes tiszta vizének a forrása. Minden termékenység forrása, megtisztítja minden férfi magját, megszenteli minden nő méhét, és megtisztítja minden nő melléből származó tejet. A mennybéli otthonából ő a kozmikus óceán forrása. (Scholar John R. Hinnells) 

A kozmikus óceán a Zoroasztrizmus teremtés története, a Bundahisn nyomán a Hara hegy tetejéről ered, amely végigfut az egész világon, és kettéosztja azt édes és sós vízzé, és minden lény rendelkezésére bocsátja a bolygón. 

Anahita maga volt ez az óceán, és bármely tiszteletadás a víz előtt egyenértékű volt az istennő előtti tiszteletadással és ajándékkal. Ugyanígy a tűz tisztelete (amely nem egyenlő a tűz imádattal) Atarnak, a tűz istenének elismerése volt.  Mint a víz forrása, és mint maga a víz elem, a megjelenése tiszta, gyosrs mozgású, erős. A neve kettősséget tükröz: a nedvességet és az erőt mutatja egyszerre. Rendszerint gyönyörű nőként ábrázolják, fehér ruhában, arany hímzéssel díszítve, arany fülbevalóval a fülében, arany nyaklánccal a nyakábam, arany koronával. Egyik kezében az élet arany buzogányát tartja, amely kifejezi föld ajándékát és a termékenységet, Anahita egy négy lovas szekeret hajt, a lovak a szelet, az esőt, a felhőket és a jeget jelképezik. Mithra és egyéb istenségek, mint Hvar Ksata, a nap istene minden elemmel, amelyek az életet tartják fenn a földön, védik Anahitát az utazása során, keresztül az égen, menny és föld között. 

Ez idő alatt különböző helyeken emeltek szabadtéri szentélyeket Anahitának, leggyakrabban természetes helyeken források, folyók, patakok mellett, templomokat csak később kezdtek emelni a tiszteletére.  

A Zoroasztrizmus egyik ágában, a Zurvanizmusban Anahita magasabb státuszt képvisel, mint maga Ahura Mazda, aki őt megteremtette. 

Forrás: https://www.worldhistory.org/Anahita/